Transforaminale epidurale infiltratie = radiculaire infiltratie = zenuwwortelblok

Epidurale infiltratie

Bij een epidurale infiltratie wordt door middel van een naald een mengsel van een lokaal verdovend middel en een corticosteroïd (= ontstekingswerend middel) toegediend in de epidurale ruimte. Dit is de ruimte rond het ruggenmerg waar de zenuwwortels lopen. Deze infiltratie heeft als doel de ontstekingsreaktie van de geïrriteerde zenuwwortel(s) (bv. veroorzaakt door een hernia van de tussenwervelschijf) te bestrijden. Deze ingreep gebeurt onder lokale verdoving.

Vaak zijn een reeks van 2 tot 3 epidurale infiltraties nodig met een tussentijd van 1 tot 2 weken, in funktie van de ernst van de klachten.

Bij sommige mensen treedt beterschap van de klachten op gedurende korte tijd (dagen-weken), bij andere gedurende maanden tot jaren. Bij sommige mensen echter treedt ook nauwelijks beterschap van de klachten op. Bij deze mensen dient dan gezocht te worden naar een andere behandelingsvorm (invasievere pijnbehandelingstechnieken zoals zenuwwortelinfiltraties, radiofrequente warmtebehandelingen, neuromodulatietechnieken, chirurgie, ... in funktie van de oorzaak van de klachten).

'transforaminale epidurale infiltratie'

= 'radiculaire infiltratie' = 'zenuwwortelblok'

Dit is een vorm van epidurale inspuiting waarbij de naald onder rontgengeleiding en kontrole met kontaststof geplaatst wordt in het neuroforamen (dit is de plaats waar de zenuw de wervelkolom verlaat). Op deze manier wordt het corticoïdenpreparaat deels in de epidurale ruimte en deels over de zenuwwortel toegediend. De ingreep gebeurt vaak onder een korte en lichte sedatie omdat het plaatsen van de naald tot tegen de geïrriteerde zenuw pijnlijk kan zijn.

Op heden worden quasi alle epidurale infiltraties via deze techniek toegediend (op uitzondering van de epidurales t.h.v. de hals).

Deze ingreep kan gebeuren in de boven- of onderrug (thoracaal of lumbaal), al naargelang welke zenuw aangetast is en waar U pijn heeft.

Nadat U wakker wordt, is het mogelijk dat het behandelde been of arm wat verdoofd aanvoelt of dat U minder kracht in het been of arm heeft. Dit wordt veroorzaakt door het lokaal verdovend middel dat (samen met het corticoidpreparaat) tot tegen de zenuw werd ingespoten. Deze symptomen verdwijnen spontaan na een uur.

De dag na de behandeling kan U wat pijn op de prikplaats en in het been of de arm hebben. Het ontstekingswerend middel dat werd toegediend begint pas na enige tijd (12-24u) te werken.

Indicaties :

* akute of subacute lumbo-ischialgie ('ischias') of cervico-brachialgie die onvoldoende reageert op  conservatieve therapie (ontstekingsremmers, spierontspanners, kinesitherapie) ten gevolge van discushernia's

* pijn ten gevolge van arthrose met druk op de zenuw

* pijnuitstraling volgens het verloop van een zenuwwortel (radiculaire pijn)

* herpes zoster infektie ('de zona'), liefst binnen de 6weken

Contra-indicaties :

* inname van bloedverdunners : klik hier

* lokale infektie

* zenuwuitval

* allergie aan kontraststof : wanneer U allergisch bent aan kontraststof wordt de procedure uitgevoerd zonder toediening van kontrast

Soorten hernia's in funktie van hun ligging :

mediaan (M), foraminaal (F), paramediaan of paralateraal (PM), extraforaminaal (EF), anterieur (A)